Självkänsla

En härlig lördagmorgon och jag mår ganska bra  :)

Jag vaknade vid 9, konstigt nog av att det var så ljust ! Lite jobbigt men då blir man pigg fortare ! Tiden fram till nu har jag ägnat åt min självkänslabok som jag tänkte berätta lite mer om nu, så ni som redan har bra självkänsla kan skippa och läsa resten. Nu är jag lite töntig och skriver om böcker, men det är tufft med töntar =)

Boken är skriven av Mia Törnblom, en föredetta knarkare och det mesta dåliga sakerna människan kan vara. Nu jobbar hon som coach ( Hur lyxigt som helst, vet ! ) där hon stärker människors självkänsla. Hon beskriver tydligt skillnad mellan självförtroende och självkänsla. Innan trodde jag det var samma sak.



Boken är superbra, iallafall för mig eftersom jag just nu är inne i en "jag är dålig"-svacka. Det finns så många tecken på dålig självkänsla:
• Att inte kunna glädjas åt sina kompisars framgångar
• Inte kunna vara sig själv när personer man anser är bättre kommer in i rummet
• tycka att man inte duger och vara rädd för att alla ska se att du är en bluff.
• trycka ner andra för att höjas själv ( VANLIGT !)

Listan kan göras lång, ju längre jag kommer in i boken ju mer hittar jag som är vardagstugg för många människor, Även mig. Saker som jag inte tänker på att jag gör och nu står det helt klart att det är tecken på dålig självkänsla. Man trivs inte med sig själv och för att göra det ( tror man ) gör vi saker, oftast trycker ner andra, för att vi ska känna oss bra och duktiga. Men egentligen bara ljuger vi för oss själva. Att kunna trivas med sig själv är välidgt svårt, det finns väl ingen människa som kan säga till sig själv: Jag är fin, jag är snäll, jag är trevlig, jag är underbar, jag duger som jag är. Då menar jag Utan att ljuga ! Alla har fel och brister och för att lättare kunna hantera dem på ett bra sätt och trivas med sig krävs en bra självkänsla.

Det gäller att inte ha för höga krav och mål för sig själv, det sänker ner än annu mer. Vi ska tycka om oss själva som vi är utan att använda andra människor som hjälpmedel. Ge andra kompilmanger ! Du höjer både dig själv och andra !!

Skölj näsan, drick thé och var glad =D, eller "Ta dem vid sargen"  Som Ia brukar säga.

P.S Jag tycker om Legolas =) & jag vill inte skiljas från henne bara för hon vill läsa tråkig Samhäll. Hon är en slampa. D.S

P.S hon är ingen slampa ordagrant, D.S

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0